101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 1

آموزش مدل سازی با solidworks 3d-sketch به زبان فارسی

دانلود: کتاب الکترونیک تمرین به فرمت pdf و فایل sldprt قطعه

محتوای اصلی برای مخاطب: آموزش و تمرین اسکچ سه بعدی در سالیدورک 

دستورات سالیدورک استفاده شده در تمرین مدلسازی:

  • solidworks 3d-sketch
  • solidworks fillet
  • solidworks refrence geometry
  • solidworks sweep
  • solidworks mirror
  • solidworks  linear pattern

سطح تمرین آموزشی: متوسط

تهیه و تالیف : مهرداد قاسمی-solidworksadvisor

قیمت ایبوک و فایل سالیدورک مربوطه : رایگان

 

 

دانلود کتاب آموزشی سالیدورک در فرمت pdf

دانلود قطعه طراحی شده در سالیدورک

or read the tutorial here:

آموزش پیشرفته solidworks -3d-sketch به زبان فارسی

ما در طی این تمرین این کلاف فلزی را مدل خواهیم کرد:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 2

در خلال این تمرین فرض من بر اینست که شما دوستان گرامی مقدمات کار با سالیدورک را میدانید لذا موارد پایه ای مثل چگونگی باز کردن یک اسکچ جدید در یک صفحه توضیح داده نشده است. اگر در سالیدورک کاملا مبتدی هستید پیشنهاد من اینست که ابتدا قسمت  تمرینات مقدماتی را مطالعه کنید و پس از تسلط نسبی سراغ تمرینات پیشرفته بروید.

در طراحی این مدل ما از دستورات زیر استفاده خواهیم کرد:

  • 3d sketch
  • Line
  • Circle
  • Fillet
  • Smart dimension
  • Plane
  • Swept boss/base
  • Mirror
  • Liner pattern 

همانطور که از نامش پیداست 3d sketch تماما مربوط به ترسیم اسکچ در سه بعد است. زمانی که ما در فضای دو بعدی در حال ترسیم هستیم به طور معمول روی صفحات اصلی XY-XZ-ZY ویا صفحات موازی انها این کار انجام میدهیم اما در اسکچ سه بعدی شما میتوانید بین این صفحه ها تغییر وضعیت دهید بدون اینکه از اسکچ خارج شوید.

در سالیدورک به دو صورت میتوانید اسکچ سه بعدی ترسیم کنید، اول اینکه در هر جهت دلخواه شروع به ادامه یک اسکچ نمایید و دوم اینکه طرحهای جداگانه در صفحه های جداگانه را تنها در یک اسکچ جای دهید. ما در اینجا از تکنیک اول استفاده میکنیم.

صحبت در مورد ترسیم سه بعدی احتمالا گیج کننده خواهد بود پس بگذارید شروع به تجربه آن کنیم.

یک پارت جدید در سالیدورک باز کنید.روی مثلث کوچک دکمه اسکچ کلیک کنید و از منوی حاصل 3D-SKETCH را انتخاب نمایید.

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 4

حال شما در محیط ترسیم سه بعدی هستید. روی line کلیک کنید. مکان نمای شما به صورت یک مداد با علامت xy تبدیل خواهد شد. این به معنی انست که اگر شما خطی رسم کنید در صفحه xy خواهد بود حال دکمه tab روی کیبورد خود را یکبار بزنید و صفحه مکان نما تبدیل میشود به yz اگر بار دیگر دکمه tab را بزنید به صفحه zx خواهیم رسید. با همین تکنیک ساده شما میتوانید براحتی صفحه فعال ترسیم را عوض کنید. علاوه بر این پیکانهای موجود روی نقطه مبدا به شما میگویند که در کدام صفحه در حال انجام ترسیم هستید.

صفحه ترسیم را به yz تغییر دهید سپس روی نقطه مبدا کلیک کنید. موس را در جهت محور z بکشید (یک z کوچک در مختصات زرد رنگ کوچک مشخص میکند که شما در جهت z هستید) و دوباره کلیک کنید. فعلا خطوط را فقط ایجاد کنید.بعدا انها را اندازه گذاری خواهیم کرد.

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 5

از دستور لاین خارج نشوید.tab را بزنید تا صفحه به xz تغییر کند و یک خط در جهت محور x  بکشید.

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 6

دوباره دکمه tab را بزنید و یک خط دیگر در امتداد محور y بکشید و دوباره کلیک کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 7

از دستور خط خارج شوید.تا به اینجا اسکچ شما شبیه این خواهد بود:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 8

دوباره دستور خط را انتخاب کنید و روی نقطه اخر کلیک کنید.یک خط مانند شکل در صفحه xy ترسیم کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 9

اساس اسکچ سه بعدی همین تکنیک ساده تعویض صفحه هاست. حال ترسیم خطوط را ادامه بدهید و دو خط دیگر بکشید تا به اسکچ نهایی زیر برسید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 10

حال خطوط را مانند انچه که در شکل میبینید اندازه گذاری کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 11

شما تمام خطوط را اندازه گذاری کرده اید اما اسکچ همچنان ابی رنگ است و کاملا تعریف نشده است. مشکل کجاست؟

پاسخ در روابط سه بعدیست. تا زمانی که شما تنها خطوط عمودی و افقی ترسیم میکنید مشکلی نخواهد بود و قرار دادن اندازه ها کاملا کافیست اما ما در اینجا یک خط مورب در وسط طرح داریم که باید آنرا دقیقتر برای سالیدورک تعریف کنیم. به نمای top قطعه خود بروید تا بهتر موضوع را درک کنید. نقطه انتهایی خط را مانند زیر بگیرید و به طرف داخل بکشید.سالیدورک به شما هشدار میدهد که قیود موجود ترسیم را overdefined  میکند دکمه ok رادر این هشدار بزنید.

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 12

خب همانطور که میبینید خط مورب در جهت z تثبیت نشده است. برای حل این معضل یک قید vertical بین خط مورب و اولین خطی که ترسیم کردید ایجاد کنید.

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 13

در این مرحله گوشه هارا فیلت کنید

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 15 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 14

از اسکچ سه بعدی خارج شوید. یک اسکچ دو بعدی در صفحه front باز کنید و یک دایره مانند زیر رسم کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 17 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 16

حال ما میخواهیم اولین قسمت فریم را ایجاد کنیم. از اسکچ خارج شوید و در برگه features روی دکمه swept boss/base کلیک کنید. پروفایل و مسیر را مانند زیر انتخاب کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 18 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 19

برای ایجاد نیمه دوم ما از میرور استفاده میکنیم. این ابزار نیز در برگه فیچرز قرار دارد:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 20 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 21

تا به اینجا ما بدنه اصلی فریم خود را ایجاد کرده ایم

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 22

 

یک صفحه موازی صفحه right تعریف کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 23 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 24

یک اسکچ دو بعدی روی صفحه جدید باز کنید و طرحی مانند تصویر زیر رسم کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 26

این طرح در واقع مسیر جدید دستور سوییپ است پس ما به یک پروفایل نیز نیاز خواهیم داشت. روی صفحه front یک اسکچ باز کنید و یک دایره به مرکزیت طرح قبلی بکشید. صفحه plane1 را مخفی کنید تا پروژه طراحی شما بیش از حد شلوغ نگردد.

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 27

دایره را در امتداد مسیر سوییپ کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 29 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 28

حال المان sweep2 را با مرجعیت صفحه front میرور کنید. قطعه شما به این صورت خواهد بود:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 30

تمام چیزی که باقی مانده یک ساپورت دیگر در عرض قطعه است. ما در این مرحله آن را ایجاد میکنیم و در مرحله بعد آن را در طول قطعه پترن میکنیم. یک اسکچ سه بعدی دیگر باز کنید با انتخاب دستور لاین روی نقطه مبدا کلیک کنید و یک خط در جهت محور y ترسیم کنید سپس خط دیگری در جهت x رسم کنید سپس این خطوط را مانند شکل زیر اندازه گذاری کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 32 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 31

حالا پروفایل را برای این مسیر ایجاد کنید. یک دایره در صفحه تاپ به مرکزیت این مسیر رسم کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 33

حال دایره را در امتداد مسیر سوییپ کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 35 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 34

تا به اینجا ما این قطعه را ایجاد کرده ایم و تنها مورد باقی مانده پترن کردن آخرین سوییپ انجام شده در امتداد قطعه است:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 36

در برگه فیچرز گزینه linear pattern را انتخاب کنید. حال باید اولین جهت پترن را انتخاب کنیم اما هیچ لبه ای برای انتخاب در این قطعه وجود ندارد. چه کار باید کرد؟

پروفایلهای استفاده شده در این قطعه استوانه ای هستند و دارای محور مرکزی و ما میتوانیم از این محورها برای جهت دهی به دستور پترن استفاده کنیم. اما برای انتخاب این محورها در وحله اول شما باید قادر باشید انهارا ببینید بنابراین به منوی view بروید و گزینه temporary axis را فعال کنید. محور نشان داده شده در شکل زیر را انتخاب کنید و تنظیمات را وارد نمایید. اگر نمیتوانید نتایج دلخواه خود را در پیش نمایش پترن ببینید کافیست دکمه reverse direction را فعال نمایید: 

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 38 101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 37

عملیات پترن را تایید کنید و قطعه نهایی را ایجاد کنید:

101 - کتاب آموزش مدلسازی با اسکچ سه بعدی در سالیدورک - 39

Share this with your friends

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

About SWA

این سایت برای به اشتراک گذاشتن لذتها و تجربه های شخصی من در دنیای طراحی سه بعدی راه اندازی شده و امیدوارم در این مسیر بتونم به کسانی که علاقمند یادگیری هستند کمک کنم.

facebook logo instagram linkedingoogle

 

بالا